Philip Kotler o firmach usług profesjonalnych

28.02.2011 autor: Ryszard Sowiński

Dzielę się krótkim cytatem o tyle cennym, że wygłoszonym przez samego Philipa Kotlera (od Kotlera właśnie proponuję zacząć naukę marketingu).

Na pytanie, co może zrobić profesjonalna firma usługowa (też kancelaria prawnicza) by lepiej sprzedawać swoje usługi Philip Kotler odpowiedział: „Po pierwsze: firma taka musi wypracować sobie reputację najlepszej w jednej lub kilku dziedzinach, po drugie: firma taka musi monitorować zadowolenie klientów, po trzecie: kancelaria musi planować swoje działania poprzez określanie celów marketingowych”.

Zgadzam się  z tym w pełni i, co więcej, to kwintesencja każdej porządnej strategii działalności. A jednak w większości polskich kancelarii:

  • Partnerzy nie potrafią określić kluczowej kompetencji, źródła swojej przewagi konkurencyjnej – w czym są najlepsi (pisałem o tym tutaj),
  • nie stosuje się pomiaru satysfakcji Klientów,
  • plany marketingowe, jeżeli już są stosowane, nie przynoszą często efektów bo nie służą realizacji długoterminowego celu strategicznego, który jest najczęściej nieokreślony.

A w Państwa kancelarii?

O autorze

Ryszard Sowiński

Autor pierwszego w Polsce bloga o zarządzaniu kancelariami i marketingu usług prawniczych NowoczesnaKancelaria.pl, prowadzonego nieprzerwanie od 6 lat. Doradca biznesowy kancelarii prawnych i podatkowych w dziedzinie strategii, marketingu i zarządzania, związany z branżą usług prawniczych od ponad 15 lat, menedżer, prawnik, doradca podatkowy (nie wykonuje zawodu).
Zobacz więcej postów >

Czytaj także