E-marketing – buduj relację z Klientem zanim do Ciebie dotrze

26.04.2010 autor: Ryszard Sowiński

Krótka, warta odnotowania myśl Rafała Chmielewskiego z ostatniego wpisu na jego blogu. Pan Rafał pisze o czterech fazach prowadzących do podjęcia decyzji o skorzystaniu z usług kancelarii (1) uświadomienie potrzeby, (2) poszukiwanie oferty, (3) rozmowy i negocjacje aż wreszcie (4) zakup. Pan Rafał zadaje pytanie o miejsce e-marketingu w tym łańcuchu:

„A zatem gdzie jest miejsce e-marketingu prawniczego? Daleko wcześniej, zanim dojdzie do pierwszego kontaktu z klientem.

(…) dzięki e-marketingowi możemy zbudować relację z klientem zanim do nas przyjdzie. (…)  Jeśli tę relację nawiążemy wcześniej, to kontakt z klientem face to face jest już bułką z masłem (może nawet wizytówka jest już nie potrzebna :) ).”

Zgadzam się z tą myślą i uzupełnię ją o szerszą refleksję. Kontakty społeczne przenoszą się do rzeczywistości wirtualnej a „real” staje się często uzupełnieniem, „przedłużeniem” życia społecznego toczącego się choćby na Facebooku. Kiedyś, aby tworzyć kapitał społeczny, trzeba było „bywać” na konferencjach, szkoleniach, spotkaniach networkingowych. Tam poznawało się ludzi, którzy w przyszłości stawali się dostawcami lub Klientami. Kontakt podtrzymywało się przez maile i kolejne spotkania.

Dzisiaj – kontakty nawiązuje się coraz częściej w „wirtualu” a kontakty w „realu” służą ich wzmocnieniu, przypieczętowaniu. Przykładem jest choćby moja „znajomość” z panem Rafałem, który zamieścił krótką notkę na moim blogu, sprowokował mnie do przeczytania kilku naprawdę ciekawych wpisów na http://marketingprawniczy.wordpress.com/ i dzisiaj niemal codziennie gości w mojej świadomości choćby dzięki wpisom dokonywanym na Twitterze. Panie Rafale – pewnie niedługo się spotkamy.

Wnioski dla prawników? Każdy marketingowo zorientowany prawnik powinien mieć świadomość, że jego Klienci i potencjalni klienci albo już włączyli się w sieci społecznościowe albo wkrótce to zrobią. Połączenie się z nimi za pośrednictwem narzędzi budowania relacji w sieci daje wiele korzyści – od wzmacniania relacji i utrwalania świadomości marki, poprzez edukację aż do zwiększenia ilości poleceń.

E-marketing powinien zająć ważne miejsce w strategiach marketingowych kancelarii prawnych. Może być znacznie skuteczniejszy niż tradycyjne sponsorowanie konferencji czy zamieszczanie artykułów w tradycyjnej prasie.

O autorze

Ryszard Sowiński

Autor pierwszego w Polsce bloga o zarządzaniu kancelariami i marketingu usług prawniczych NowoczesnaKancelaria.pl, prowadzonego nieprzerwanie od 6 lat. Doradca biznesowy kancelarii prawnych i podatkowych w dziedzinie strategii, marketingu i zarządzania, związany z branżą usług prawniczych od ponad 15 lat, menedżer, prawnik, doradca podatkowy (nie wykonuje zawodu).
Zobacz więcej postów >

Czytaj także